معرفی




حوزه معاونت دانشجویی

حوزه معاونت دانشجویی از جمله بخش های مهم دانشگاه می باشد که به مسائل، مشکلات و اموررفاهی دانشجویان می پردازد. این حوزه با تاکید بر رفع مشکلات دانشجویان و ایجاد امکانات رفاهی از جمله ایجاد و تامین خوابگاههای دانشجویی، سلف سرویس، امکانات ایاب و ذهاب، ایجاد مرکز مشاوره، رسیدگی به امور انضباطی دانشجویان، نقل و انتقالات دانشجویی، امور فوق برنامه و تربیت بدنی، اداره فارغ التحصیلان، بیمه حوادث دانشجویی، امور مشمولین و نظام وظیفه، صدور کارتهای دانشجویی، صندوق رفاه دانشجویی و... بستر مناسبی را جهت تسهیل در انجام سایر امور واحد فراهم می سازد فعالیتهای این حوزه به موازات سایر فعالیتهای حیاتی واحد از بدو تاسیس و شکل گیری این واحد شروع و علیرغم اینکه در دوره های مختلف با نوساناتی چند روبرو بوده است لیکن با تفکیک این حوزه از حوزه آموزشی ابعاد کمی و کیفی خود را به بهترین نحو گسترش داد.                  

 

معاون دانشجویی

-  نظارت بر فعالیت های فوق برنامه و خدمات رفاهی دانشجویان.

- تدوین و  پیشنهاد اصول کلی برنامه ای مربوط به خدمات رفاهی دانشجویان با توجه به ضوابط و مقررات. تهیه و پیشنهاد دستور العمل ها و آئین نامه های مربوط به امور دانشجویی و نظارت بر حسن اجرای آنها. تهیه و تدوین خط مشی هایی در جهت راهنمایی دانشجویان به منظور تخفیف و حل  معضلات و مشکلات اجتماعی، روانی و خانوادگی آنها.

- فراهم نمودن امکاناتی به منظور تشخیص خلاقیت ها، استعدادها و توانایی های دانشجویان و هدایت آنها در رشته های مختلف علمی و سایر فعالیت های مشابه، مراقبت در حسن اجرای مقررات انضباطی و اتخاذ تصمیم در مورد مسائل مطروحه با رعایت آیین نامه انضباطی دانشگاه آزاد اسلامی.

- نظارت بر جمع آوری آمار و اطلاعات و تنظیم گزارش های مربوط به فعالیت های حوزه معاونت دانشجویی جهت استحضار ریاست محترم دانشگاه.

- نظارت بر خوابگاههای دانشجویی.

- ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های مختلف توسط مشاوران متخصص به دانشجویان.

-  تلاش برای تامین و ارائه وام تحصیلی به دانشجویان که در تامین مخارج تحصیلی خود دچار مشکل هستند.

- نظارت بر کار بوفه های مواد غذایی، غرفه های تکثیر و به طور کلی بازارچه دانشجویی دانشگاه.

 

مدیر دانشجویی

- تدوین و پیشنهاد اصول کلی برنامه های مربوط به کمک ها وتسهیلات رفاهی دانشجویان با توجه به ضوابط و مقرارت. 

- نظارت بر فعالیت ها و خدمات مربوط به کمک ها و تسهیلات رفاهی دانشجویان.

- تهیه و تدوین خط مشی هایی که در جهت راهنمایی دانشجویان نیازمند به منظور استفاده از تخفیف شهریه بر اساس ضوابط مربوطه و همچنین حل معضلات و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، روانی و خانوادگی آنها.

- تهیه برنامه های لازم به منظور توسعه و تعمیم فعالیت های ورزشی و تفریحات سالم و ترتیب برگزاری مسابقات ورزشی و سایر فعالیت های مربوطه با هماهنگی معاونت دانشجویی.

- تهیه و پیشنهاد طرح های لازم به منظور ایجاد و توسعه خوابگاه های دانشجویی و نظارت بر حسن اداره آنها.

- مراقبت در حسن اجرای مقرارات انضباطی دانشجویان.

- ایجاد هماهنگی های لازم در برقراری ارتباط مستمر با اداره وظیفه عمومی در رابطه با دانشجویان مشمول.

- نظارت بر جمع آوری آمار و اطلاعات و تنظیم گزارش های مربوط بر فعالیت های حوزه دانشجویی.

- نظارت بر امور سلف سرویس، غذا خوری ها و بوفه های دانشجویی و کلیه امور خدماتی و رفاهی دانشجویان.

- انجام کلیه امور مربوط به فارغ التحصیلان و دانشجویان واحد و نظارت بر عملکرد صدور گواهی نامه و دانشنامه های تحصیلی و ریز نمرات.

- رسیدگی و اظهار نظر و نظارت نسبت به تقاضای انتقال دانشجویان(نقل و انتقالات).

- نظارت و انجام کلیه امور فوق برنامه، جشن های فارغ التحصیلی و ....

- نظارت بر امور مربوط به صندوق رفاه دانشجویی و پرداخت انواع وام دانشجویی.

- نظارت بر مرکز مشاوره دانشجویی و برنامه ریزی و اجرای برنامه های مربوطه.

 

اداره امور دانشجویی واحد

این اداره در بخش های مختلف از جمله کانون جمعیت هلال احمردانشجویی، کار دانشجویی، دریافت در خواست های تخفیف شهریه، رفع نقص مشخصات شناسنامه ای، چاپ و توزیع و تمدید اعتبار کارت های دانشجویی، جشن های فارغ التحصیلی، هماهنگی بین بخش های مختلف حوزه معاونت دانشجویی و ... در خدمت دانشجویان عزیز می باشد و سعی بر این دارد که دانشجو مداری را سرلوحه تمامی کارهای خود قرار دهد.

 

اداره امور فارغ التحصیلان

انجام مراحل صدور مدرک، پاسخ به استعلام ها، صدور ریزنمرات و تایید، صدور گواهی فراغت از تحصیل برای سازمان های مختلف از طریق این اداره صورت می گیرد.

 

اداره امور خوابگاهها

دانشگاه آزاد اسلامی  واحد شوشتر دارای دو خوابگاه بزرگ با زیر بنایی بالغ بر 15000 متر مربع، 276 اتاق خواب و سایر امکانات از جمله سالن مطالعه، زمین ورزش و ... می باشد که ثبت نام و تحویل خوابگاه به دانشجویان متقاضی توسط این اداره صورت می گیرد.

 

مرکز مشاوره دانشجویی

این دفتر زیر نظر کارشناسان و مشاوران دانشگاه در راستای ارتقا سطح بهداشت روانی، مذهبی، تحصیلی و خانوادگی دانشجویان انجام وظیفه می نماید.

 

سلف سرویس

در راستای افزایش امکانات رفاهی و خدماتی بیشتر به دانشجویان، سلف سرویس با مساحت 3520 متر مربع به دانشجویان اختصاص یافته است. ثبت نام جهت صدور کارت اعتباری تغذیه توسط این بخش صورت می گیرد.

 

کمیته انضباطی

کمیته انضباطی دانشگاه مسئول رسیدگی به مسائل و مشکلات اخلاقی، آموزشی و انضباطی دانشجویان در دانشگاه می باشد. در این کمیته اولویت بر اصلاح دانشجویان می باشد.

 

نقل و انتقالات دانشجویی

در دانشگاههای آزاد اسلامی، نقل و انتقالات دانشجو از هر واحد به واحد دیگر و همچنین پذیرش دانشجو به عنوان میهان از طریق حوزه معاونت دانشجویی صورت می گیرد. در این زمینه واحد شوشتر به صورت منظم و مرتب دانشجویانی که دارای شرایط نقل و انتقالات می باشند ارائه خدمات می دهد و سیاست کلی دانشگاه مبنی بر مساعدت می باشد.

 

امور مشمولین و نظام وظیفه

کلیه امور نظام وظیفه از جمله صدور و تمدید معافیت تحصیلی، معرفی دانشجویان فارغ التحصیل شده به حوزه نظام وظیفه، صدور مجوز خروج از کشور برای دانشجویان مشمول توسط این بخش صورت می گیرد.

 

کار دانشجویی

دانشجویانی که دارای شرایط خاص برای کار دانشجویی می باشند با مراجعه به امور دانشجویی و پرکردن فرم، درخواست خود را ارائه می دهند. و می توانند طبق مقررات از مزایای کار دانشجویی بهره مند شوند و بسته به مقطع و نوع کاری که دانشجویان انجام می دهند، می توانند  از دستمزدی مناسب بهره مند گردند.

 

کانون دانشجویی هلال احمر

کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر با شعار پیشتازی در امداد رسانی، دستیابی به اهداف بشر دوستانه به عنوان نهادی دانشجویی در سال های پیش تشکیل شده است. این کانون فعالیت های مضاعف خود را در شروع سال های تحصیلی و جذب دانشجویان جدیدالورد آغاز می نماید.

 

کانون فارغ التحصیلان

این کانون در سال 1384 با هدف ایجاد ارتباط موثر و  تبادل همکاری میان فارغ التحصیلان و نیز زمینه سازی برای مشارکت بیشتر فارغ التحصیلان در عرصه های صنفی، تخصصی، اقتصادی و ارائه خدمات علمی، فرهنگی، هنری و پژوهشی به اعضاء ایجاد شده است.

 

بیمه حوادث دانشجویی

بیمه دانشجویان برای حوادث الزامی است. لذا حق بیمه توسط واحد هنگام ثبت نام از دانشجو اخذ می شود. در هنگام بروز حادثه، دانشجوی حادثه دیده یا ولی دانشجو برای دریافت خسارت مکلف است حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از بروز حادثه نسبت به ارائه مدارک به کمیته پرداخت خسارت اقدام کند.